Eindelijk sneeuw! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu Eindelijk sneeuw! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu

Eindelijk sneeuw!

Door: Eileen & Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie en Eileen

11 Januari 2014 | Finland, Turku

Dinsdag was de eerste dag op school. We moesten om 9 uur aanwezig zijn op onze eigen locatie. Onze tutor (Alexandra) kwam ons met de auto ophalen om met ons mee te gaan. Hier hebben we allerlei papier ingevuld, voor de buskaart, studentenkaart en overige administratie. Hierna zijn we met een bus vol exchange students naar de andere university gegaan. Hier kregen we verschillende presentaties over Finland, Turku en studentverenigingen. Na deze dag....zijn Eileen en Sofie 'officieel' lid van een studentenvereniging, ESN-IAC. (Die ook de reis naar Lapland organiseert, waar we hopen naartoe te mogen). Na deze dag vol uitleg wisten we eigenlijk nog steeds niet waar we aan toe zijn. Het rooster was onduidelijk en we wisten ook nog niet welke courses we verplicht moeten volgen. Hierna zijn we met een grote groep exchange students, van Retrodorm, teruggelopen.

Woensdag. Na een lange zoektocht in het ziekenhuis, hadden we het laboratorium eindelijk gevonden. Hier moesten we zijn om een MRSA- en een VRE-test af te laten nemen. Hier aangekomen moesten we ons melden aan de balie, waarbij je moest gaan zitten op een spreekstoel. Dit deed niet iedereen waardoor veel mensen hun hoofd stootte hahaha. Leuke observatie gehad tijdens het half uurtje wachten. Hierna hebben we een nieuwe route naar huis gevonden door het bos, waardoor we niet iedere keer heuveltje op en heuveltje af hoeven. De rest van de middag hebben we besteed om onze presentatie te maken over 'The Netherlands'. Door een goede deal hoefden we onze afwas niet te doen vanavond, dat werd voor ons gedaan (aangezien we heel de dag hadden opgespaard, waren we best blij ;) ) 's avonds heeft Sofie gitaar voor Eileen gespeeld, terwijl Eileen haar formulieren voor de verloren koffer aan het invullen was. Die nog steeds niet terecht is...

Donderdag hebben we uitleg gekregen over het gebruik van de bibliotheek op school. Deze dag zijn we goed begonnen, door optijd klaar te zijn in de bibliotheek! Helaas bleek deze les ergens anders te zijn dan in de bibliotheek haha. De Finnen zijn strikt qua tijden, maar gelukkig waren we maar paar minuutjes later. Na deze uitleg zijn we samen met onze 2 radiologie-tutors langs de verschillende stage plaatsen gegaan. We gaan stage lopen in 3 verschillende ziekenhuizen. 2 zijn vrij dichtbij en de ander ligt aan de andere kant van Turku. De ziekenhuizen zijn net doolhoven, we weten dus nog niet waar we precies heen moeten. Het helpt ook lekker mee dat de bordjes in het Fins en Zweeds zijn.
Sofie begint aankomende dinsdag op de Radiotherapie (RT). Eileen op de CT van de Eerste Hulp. De apparaten zijn ongeveer hetzelfde als in Nederland, dus dat moet wel goed komen.
In de avond stond er een 'welcome party' gepland voor alle exchange students. Wij waren hierbij natuurlijk aanwezig! We konden 2 fietsen lenen, waardoor we met de fiets naar het feest konden gaan. Het feest werd gegeven in 'Börs', een leuke club, gelegen in het centrum. Samen met de groep van Retrodorm hebben we hier een heel gezellige, lachwekkende en toffe avond gehad! Met veel dance-moves. Helaas....stond er voor ons de volgende ochtend een presentatie geven op het programma.

Na een heel kort nachtje, werden we 's ochtends vroeg op school verwacht. Ook vandaag mochten we de fietsen lenen, omdat de nacht zo kort was geweest. Hier waren we heel blij mee :) Na een presentatie over Finland en Turku waren wij aan de beurt. Slik....50 radiologie-studenten ineens voor je. Gelukkig hebben we al veel kunnen oefenen met de Engelse taal in ons appartementencomplex. De presentatie ging goed.
Hierna kregen we een Fins tasje (van Moominworld) met zelf gebreide sokken, de bekende Finse chocola (Fazer), salmiakki en een skeletten-reflector.
Na dit leuke cadeautje kregen we uitleg van Jarno over het rooster en de assignments die we moeten maken. Na een halfuur vragen stellen was alles eindelijk een beetje duidelijk. De maandagen zijn we vrij, waarschijnlijk wel in de avond Finse les (Finnish Language & Get Finternational). Van dinsdag t/m vrijdag moeten we stage lopen van 8 tot 15.30, iedere week op een andere locatie. In totaal gaan we maar 2 weken naar school toe en hebben we 1 week vakantie (week 8). Ook hebben we een week vrij om mee te gaan met de Lapland reis. We gaan ook nog een weekend op 'Basic Life Support Camp'. Ook moesten we ons inschrijven voor het afstuderen. Na alle onderwerpen doorgelezen te hebben (de literatuurstudies) hebben we een keus kunnen maken. 's avonds hebben we weer films gekeken.

Zaterdagochtend. Jippieeeeeee het is wit buiten en het sneeuwt! Het is nog maar een dun laagje, maar genoeg om ons vrolijk te maken. Toch zijn er hier ook mensen die niet weten wat ze moeten verwachten van de sneeuw, ze weten niet of het koud is en hebben het nog nooit gezien. We zijn weer de stad in geweest en hebben hier verschillende dingen gekocht. Zoals sportkleding en schoenen om morgen te kunnen volleyballen.
Na het shoppen wilde we een pakket ophalen, aan de andere kant van de stad. Maar...er staat hier niet duidelijk omschreven welke bus waarheen gaat en ook de buschauffeurs weten het hier niet. Dus hebben we uiteindelijk besloten toch maar gewoon terug naar huis te gaan. In totaal hebben we wel een uur moeten wachten op de bus en waren we lichtelijk onderkoeld. Gelukkig hebben ze hier warme douches :D
Vanavond hebben we weer een filmavond, verrassend hé!

• 11 Januari 2014 - 19:56

Jos:

Hoi Eileen en Sofie

volgens mij feesten jullie alleen maar??....leuk verslag!!
    groeten Noor Daan Bram Jos

• 11 Januari 2014 - 21:02

Lena RT Aalst:

'Get Finternational'?? Seriously? :p :-)

• 12 Januari 2014 - 00:39

Annelies En Piet:

Hoi Eileen en Sofie,

Ik lees dat jullie het best druk krijgen en ook een leuke tijd tegemoet gaan zien .
    Erg leuk geschreven .

Fijn Weekend en geniet van de sneeuw

Piet en Annelies

• 12 Januari 2014 - 00:39

Annelies En Piet:

Hoi Eileen en Sofie,

Erg leuk geschreven .

Fijn Weekend en geniet van de sneeuw

Piet en Annelies

• 13 Januari 2014 - 09:38

Paul (vader Van Sofie:

Super meiden!

Spannend en Leuk.

Laat de sneeuw maar komen.