First days - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu First days - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu

First days

Door: Eileen & Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie en Eileen

06 Januari 2014 | Finland, Turku

Na elkaar op Schiphol opgezocht te hebben, gingen we door naar de security. Gelukkig, alles was goed. Totdat....Eileen haar ticket kwijt was. Waarschijnlijk had ze hem bij de security check laten liggen. Maar de meneer bij de balie was zo aardig om een écht ticket voor haar uit te printen (en niet een papieren versie! Stiekem was Sofie wel een beetje jaloers..). De eerste vlucht ging goed, met een zachte landing. In Helsinki moesten we overstappen, waar we een 7-up hebben gedronken (voor €7,50 !). bij de tweede vlucht was de landing iets minder, maar nog steeds wel goed. En toen was het wachten op de koffers. Als eerst kwam Sofie haar koffer, daarna kwam Eileen haar snowboardtas, en daarna..... kwam niks meer. Met andere woorden, haar 2e koffer was niet gearriveerd. Nadat we als enige 2 overgebleven waren bij de bagageband, stonden daar dus ook als enige 2 onze tutors te wachten. Onze tutors zijn leuke en spontane meiden. Zij hebben ons met de auto naar onze 'dorm-room' gebracht, waar we de nodige uitleg kregen over de kamers en het startings-packet. Daarna zijn we alle deuren langs gegaan om de code voor internet te vragen, om natuurlijk onze blog up-to-date te kunnen houden. Na de boel verkend te hebben, hebben we in de gemeenschappelijke woonkamer gegeten en film gekeken.

Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen. Aangezien we geen eten meer hadden, zijn we als eerst opzoek gegaan naar de 'citymarket', waar we boodschappen konden doen. Het leek ons wel een slim idee om met de handbagage-koffertjes de boodschappen te halen, zodat we het makkelijk mee konden krijgen. De citymarket was makkelijk te vinden, totdat we een hek tegenkwamen net voor de supermarkt. We besloten hierover heen te klimmen. Dus...als eerst Eileen haar koffer over het hek en Eileen erachter aan. Vervolgens Sofie haar koffer over het hek en...boem.. in de poep, bah. Sofie erover heen met een pruillip. En hier moesten we dus nog boodschappen mee gaan doen..
Het was een supergrote supermarkt, met bij de ingang allemaal gokkasten, met 'oudjes' erachter. We besloten de winkel in te gaan en hebben er 'maar' 3 uur over gedaan om ons karretje met de hoognodige dingen te vullen. Vervolgens aan de kassa kwamen we erachter, dat we net iets teveel hadden meegenomen voor onze koffertjes. En daarna met de zware koffers de heuvel op naar onze 'dorm-room', hier blijkt wel weer dat onze conditie bagger is, maar na deze 3 maanden zullen wij top-fit terug komen! Na gekookt en gegeten te hebben werden we uitgenodigd voor een filmavond op de 2e verdieping (retrodorm (het gebouw) heeft 5 verdiepingen in totaal). Dus in de avond zijn we gezellig met een aantal andere exchange studenten film gaan kijken. En hebben we nog wat poker en blackjack gespeeld. Waarbij opdrachten uitgevoerd moesten worden. Uiteindelijk was Eileen haar gezicht ondergetekend omdat ze verloren had.

Ook zondag konden we uitslapen, wat ook wel nodig was. We besloten om als eerst naar het centrum toe te gaan, om de hoognodige spullen/kleding voor Eileen te halen. Aangezien haar koffer nog steeds niet terecht was. We hebben het centrum verkend en zijn naar het 'Turku Art Museum' gelopen, boven op de berg. En vervolgens zijn we weer naar huis gelopen, om onze conditie extra op te bouwen. Het is ongeveer een halfuurtje lopen vanaf Retrodorm naar het centrum toe.
Om 8 uur in de avond, was er weer een filmavond georganiseerd. Dus besloten wij om van te voren ook alvast een film te kijken. Erg gezellig, want er kwamen steeds meer mensen (en dus ook verschillende nationaliteiten) bij. Na de film hebben we een aantal spelletjes gespeeld, zoals; Wie ben ik?, Guess who en poker.

Maandag was onze laatste vrije dag, voor zover we weten. Ook vandaag hebben we de dag weer goed besteed. We hebben de nodige slaap weer ingehaald, waarna we in het centrum hadden afgesproken met onze tutors. Zij hebben ons rondgeleid door Turku, waaronder de kathedraal, de bibliotheek, de verschillende bruggen en een mooi parkje boven op een berg, waarbij we uitzicht hadden over de hele stad.
Na deze bezichtigingen zijn we weer terug gelopen naar ons huisje. Hier hebben we ons weer even terug getrokken om ons voor te bereiden op de avond. Om half 6 zijn we naar de bushalte gelopen om naar de Finse sauna te gaan. Dit houdt in omkleden en door de ijskoude buitenlucht naar de sauna toe lopen om vervolgens op te warmen. Eenmaal gaar gestoomd mag je weer naar buiten toe om een duik te nemen in de Baltische zee. In ons geval was dit niet echt een duik, maar meer een once-in-a-lifetime challenge. We zijn vanaf de steiger het water in gegaan, om vervolgens er zo snel mogelijk uit te klimmen. In totaal zijn we 2 keer het ijskoude water ingegaan! Wat een ervaring was dat en we zijn trots op onszelf dat we dat gedaan hebben! (We hebben het natuurlijk laten film voor bewijs!)
Vanavond gaan we redelijk optijd naar bed, om bij te kunnen slapen. Want morgen staat de introductie dag te wachten op ons. Hopelijk krijgen we dan ook ons rooster voor de periode hier. En krijgen we meer duidelijkheid over wat we hier gaan doen.

Zodra we weer een lijst met gebeurtenissen hebben, zullen wij het volgende verslag plaatsen.
Foto's komen hieronder aan het verslag te staan, als het goed is...
Enjoy it!

• 06 Januari 2014 - 21:46

Joyce:

Wat een leuk verhaal! Nou ja dat Eileen haar koffer kwijt is natuurlijk niet .
    Maar zo te horen vermaken jullie je daar wel met die film avonden :-)
    Alvast veel succes en plezier morgen.
    Houd ons op de hoogte van jullie avonturen! Xx joyce

• 06 Januari 2014 - 22:15

Mam Van Eileen:

Nou nou, wat een belevenissen, en jullie zijn er pas een paar dagen! haha.
    Ik hoop toch wel Eileen dat je je koffer terugkrijgt....anders zit er nog maar eens achteraan hoor! en na vijf dagen heb je weer een ander formulier nodig en moeten ze dokken!!
    Spannend die Finse sauna met die "duik" in het koude water...wel leuk dat jullie zoveel nationaliteiten ontmoeten...en dat shoppen maakt jullie conditie vast stukken beter, hihi
    Have fun
    xxxxxIngrid

• 06 Januari 2014 - 22:18

Sandy:

Zo te lezen is alles goed naar jullie zin!De foto's zien er ook leuk uit! Maar zo koud is het nog niet toch, mama zei gister dat het ongeveer hetzelfde was als hier nu, maar ik (ja, zelfs ik!) heb nog geen handschoenen aan, haha. Ik wens jullie heel veel succes, en vooral plezier morgen! En eileen, ik hoop dat je je koffer snel terug krijgt, dat is echt balen zeg! Dikke kus je kleine zusje

• 06 Januari 2014 - 22:33

Cors:

Hee soof!

Goed om te lezen dat je veilig aangekomen bent!
    Veel succes met je bezigheden daar!

Groeten,
    Cors

• 07 Januari 2014 - 11:19

Joyce Verhagen:

Hi Eileen, goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Finse sauna heerlijk!! Hopelijk krijg je jr koffer snel terug. Heel veel plezier daar en ik houdt jullie blog in de gaten. Groetjes joyce (2)