First week done - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu First week done - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu

First week done

Door: Eileen en Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie en Eileen

18 Januari 2014 | Finland, Turku

Zondag hebben we met een groep volleybal gespeeld. Dit was erg gezellig. De rest van de dag hebben we niet zoveel gedaan.

Maandag hadden we een vrije dag. We moesten een pakket ophalen in the middle of nowhere, omdat de pakketdienst hier maar 1 keer langs komt overdag...en wij toen niet thuis waren. We konden de bus pakken die onderaan de heuvel vertrekt en konden blijven zitten tot we op het industrieterrein waren. Het was echt ongelooflijk koud die dag, -19 graden, en er stond echt een best harde en koude wind daar op het industrieterrein, maar uiteindelijk hadden we ons pakketje gevonden :D
Ook hebben we die dag nog allerlei dingen uitgezocht voor ons reisje naar Helsinki en Tallinn, waar we aankomend weekend naartoe zullen gaan.

Dinsdag was de eerste dag van stage. Het was weer even wennen om zo vroeg uit bed te komen, om 6 uur ging de wekker. Onze stagedagen beginnen om 8 uur en zijn rond half 4 afgelopen. Sofie begon op de radiotherapie en Eileen begon op de CT bij de eerste hulp (Emergency Ward). Hieronder zullen we allebei een klein stukje typen over hoe de week gegaan is etc. 's avonds werd er voor ons pannenkoeken gebakken :)

Woensdagochtend kwam Davit een eitje voor ons bakken, om kwart over 6 in de ochtend. Het is in de ochtend zo rustig, want iedereen lig dan gewoon nog lekker in bed. Wij zijn degene die er iedere ochtend zo vroeg uit moeten. Pas als wij weg lopen naar de bus toe, 10 voor 7, dan horen we de eerste wekkers afgaan op de gang haha.

Sofie: Ik begon mijn week op de afdeling radiotherapie. De eerste dag heb ik vooral veel geobserveerd en gevraagd over hun manier van werken. Ze hebben hier een andere manier van werken dan ik gewend was vanuit mijn stage. Het is interessant om te zien hoe ze bepaalde behandelingen uitvoeren en regelen. Toch nog best veel verschil i.v.m. Nederland. Er is maar weinig patiëntencontact geweest, omdat de meeste patiënten wat ouder zijn praten ze niet zo snel Engels. De tweede dag stond ik gepland op de CT, hier komen mensen voordat ze bestraald gaan worden. Ook gebruiken ze hier een simulator, die ik op mijn stage niet gebruikt heb, dus dat was interessant om informatie over te krijgen, maar wel een 'oude' manier. We hadden maar een aantal patiënten, dus we moesten af en toe lang wachten. Aangezien de rest allemaal Fins praat, is het best wel saai. Gelukkig was er nog 1 iemand die af en toe wat in het Engels.
Donderdag ging ik naar de planning toe. Doordat ik het programma 'Eclipse' al kende, mocht ik zelf aan de slag om een planning te maken voor een patiënt. Ik kreeg mijn plan net niet helemaal af, maar ze zei dat ze verder zou gaan met mijn plan :) Vrijdag was de laatste dag op deze afdeling, waarbij ik op 2 verschillende toestellen zou staan. Ik kon zelf veel dingen doen, maar het patiëntencontact bleef moeilijk. Er waren maar een paar patiënten waarmee ik een Engels gesprekje kon voeren. Volgens mijn begeleider hadden we een 'druk' dagje gehad, met wel 25 patiënten. Maar, zo druk is dit niet, i.v.m. het aantal patiënten wat we in Nederland doen.

Eileen: Ik stond de eerste week op de eerste hulp afdeling op de CT. De eerste dag was de CT hier in onderhoud en moest ik dus naar een andere afdeling waar ze ook een CT-scanner hadden.Hier stond ik met 3 andere mensen die daar als vast personeel stonden. 1 hiervan sprak engels, en de andere 2 kwamen niet heel erg veel verder dan yes en no.. dus daar heb ik niet veel aan kunnen vragen of mee kunnen communiceren. de tweede dag was de CT op de eerste hulp kapot, waardoor ik nog een dagje boven heb gespendeerd. Ik heb hier erg veel vragen gesteld en heb zelfs geprobeerd te communiceren door middel van gebarentaal :P. de 3e en vierde dag mocht ik eindelijk op de eerste hulp aan de gang. ik heb hier gelijk zelf een CT mogen draaien van de hersenen ( na 4 patiënten). Ik heb hier erg veel al kunnen doen, en ook het patiëntencontact ging me redelijk goed af, ondanks dat ik niet veel kon zeggen. Het was erg rustig op de afdeling wat af en toe wel saai was, maar gelukkig kon het meeste personeel erg goed Engels waardoor we gezellig konden kletsen. Ook had ik het geluk dat de CT en de gewone röntgen ruimtes naast elkaar waren, waardoor ik ook gelijk hier mee kon kijken en dingen heb bijgeleerd. naast het vakgebied heb ik ook een aantal Finse woordjes geleerd, en heb ik een lijst met onderzoeken vertaald van Fins naar het Engels zodat het makkelijker wordt om dingen te herkennen. (is de bedoeling :P )

Vrijdag avond zijn we met een groep vanuit Retrodorm naar the Full Moon Party gegaan, in Börs. Ook dit was weer erg gezellig :)



  • 18 Januari 2014 - 14:51

    Ingrid:

    Leuk weer om te lezen,....lijkt me wel koud daar....ben druk aan het plannen om te komen....wat een gepuzzel, hihi (vooral omdat wij natuurlijk weer een combi met wat anders willen)
    succes verder
    kus mam/pap rest

  • 18 Januari 2014 - 15:19

    Margot Leijdekkers:

    Hee Eileen en Sofie!

    Klinkt leuk allemaal wat jullie daar doen. Veel plezier en succes nog verder!

    Groetjes,
    Margot

  • 18 Januari 2014 - 16:49

    Miny Oostdijk:

    Hoi nichtje Sofie en vriendin,
    Wat spannend allemaal en een avontuur! Maar jullie genieten en werken er ook nog wel wat bij, haha. Veel plezier in die kou⛄️ liefs van ons
    Oom Jan en tante Miny

  • 18 Januari 2014 - 19:51

    Lena Van RT Aalst:

    Klinkt alsof het daar min of meer goed gaat!!! Doe zo verder!!! Heb je jouw koffer al terug gehad, Eileen??

  • 19 Januari 2014 - 10:32

    Joyce:

    Goed om te horen dat jullie t daar naar jullie zin hebben. Handig om alles te vertalen in t engels zo ga je t sneller leren. -19 dat is echt te koud! Heel veel plezier aankomende maanden. Groetjes joyce 2 ;)

  • 19 Januari 2014 - 12:19

    Oma En Opa :

    Leuk om jullieverslagen te lezen al snap ik er niet zoveel van.Fijn dat jullie het zo leuk hebben .Nou dat koude weer lijkt me niets. LIefs van ons opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Turku

Sofie en Eileen

studeren en genieten!

Actief sinds 06 Okt. 2013
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 7223

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 06 April 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: