Holiday! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu Holiday! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu

Holiday!

Door: Eileen en Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie en Eileen

27 Februari 2014 | Finland, Turku

Het is weer even geleden sinds we de laatste update geplaatst hebben, daarom zal deze nog langer zijn dan normaal haha.
Woensdag, in onze schoolweek, hebben we een presentatie gegeven over alle soorten 'ziektes' die in de schedel kunnen voor komen, zoals TIA, CVA, stroke, hoofd ongevallen. Hierbij hebben we ook de uitleg gegeven over hoe deze gediagnosticeerd en te zien zijn m.b.v. röntgen, CT en/of MRI.
De rest van de week waren we vrij van 'onze' school.

Op donderdag hadden we eerst een skype afspraak met onze afstudeerbegeleider in Nederland. Hier is alles een klein beetje duidelijker geworden, aangezien wij het zonder colleges moeten uitzoeken. Aan het eind van de middag moesten we een taalcursus volgen. Dit was echt ontzettend leuk, want hierbij kregen we: Chinees. Na een klein beetje uitleg over de Chinese taal, was het de beurt aan ons om een liedje te gaan zingen in het Chinees. Dit klonk heel goed, werd ons verteld.

Vrijdag hadden we lekker een dagje vrij, waarbij we hebben gerelaxt en gewerkt hebben aan ons afstudeerproject.
Maar....vrijdag was het ook: Valentijnsdag! Niks speciaals, maar in de avond stond er wel een super feest op ons te wachten. Wij hebben besloten om naar 'the Monkey' te gaan, omdat hierbij de intree gratis was voor ESN-leden (ESN is een studentenvereniging). We besloten om op de 4e verdieping een pre-party te houden, met muziek en beer-pong. Daarna zijn we met een hele grote en gezellige groep vanuit Retrodorm hier naartoe gegaan.

Na de hele nacht gedanst, gelachen en gefeest te hebben, was het zaterdag weer vroeg voor Sofie, want haar ouders en 2 zussen (Anne en Vera) kwamen naar Turku toe.

Sofie:
Na ze opgehaald te hebben op het station, zijn we als eerst opzoek gegaan naar hun appartement. Na dit eindelijk gevonden te hebben, zijn we gaan wandelen naar Retrodorm. Dit was ongeveer 30 minuten van elkaar vandaan. Op zaterdagavond stond er een feest gepland onze afdeling, de 5e verdieping. Ook dit was weer erg gezellig. Halverwege de nacht besloten Eileen en ik om nog even een stoel over te plaatsen van het ene naar het andere gebouw haha.
Zondag ging ik met mijn ouders naar Ruissalo, een mooi natuurgebied, toe. Helaas was dit niet meer bevroren en lag er ook geen sneeuw meer. Dus hebben we na een kleine wandeling besloten om door te gaan naar Turku Castle. Dit was wel heel leuk, omdat ik hier zelf ook nog niet geweest was. Maandag en dinsdag hebben we steden bezocht, Rauma en Naantalli. Het weer was helaas niet zo mooi, veel grijze dagen. Maar ondanks het weer heb ik ontzettend genoten van het bezoek van mijn ouders en zussen! :)
Op woensdagochtend was het tijd voor hun om door te reizen naar Tallinn, in Estland.
De rest van de week heb ik geprobeerd om te werken aan mijn afstudeerproject, de Olympische Spelen bekeken en vooral genoten!

Eileen:
In het weekend heb ik vooral genoten van m'n vrije tijd. Veel gekletst en lekker gehangen en ook nog research gedaan voor m'n afstudeerproject.
Maandag kwam vincent voor een week naar ons toe. Ik had hem opgehaald van het vliegveld in Turku, waarna we met de bus naar retrodorm zijn gegaan. Hier heeft vincent even kennis gemaakt met een aantal mensen en hebben we lekker rustig avondje gehad.. Dinsdag hebben we ook rustig aan gedaan en zijn we Savonds met de bus naar het treinstation gegaan. Verrassing! We gaan naar Lapland Grijnzend gezichtje met lachende ogen eerst naar Tampere en daarna overstappen op de slaaptrein naar Pello. Helaas (kleinigheidje) lag er wel een dronken Rus in m'n bed! Wij met de conducteur (na een half uur) opzoek naar een nieuwe hut. Na een klein uurtje in de trein hebben we eindelijk in bed kunnen kruipen.
In Pello werden we opgehaald met de taxi welke mega hard reed! Aangekomen in onze cottage in the middle of nowhere! Hebben we de koelkast kunnen vullen en n beetje uitgepakt. Even een klein wandelingetje maken werd iets zwaarder door de diepe sneeuw waar we tot op onze heupen in stonden. (Terug was makkelijker geweest, maar die weg kozen we natuurlijk niet). De volgende dag hebben we heel erg ons best gedaan om een sneeuwpop te bouwen met sneeuw die niet plakt. Een flesje water hielp goed om de boel te bevriezen. Savonds had vincent voor een heel mooi romantisch avondje gezorgd. Een hele wandeling (half uur) met een met kaarsjes verlicht pad naar een tipi-hutje met een kampvuur, het was echt heel erg mooi. Helaas hebben we niet het noorderlicht gezien. De volgende dag ( donderdag) zijn we naar Zweden gelopen over het ijs! Heel mooi en een beetje eng. Daarna snel een taxi gebeld om ons naar een restaurantje te brengen voor we naar t station gingen. De taxi chauffeur bleef gewoon wachten terwijl wij aan t eten waren, heel lief. Weer een nachttrein in en niet op willen staan om over te stappen. Dan maar door tot Helsinki en hopen op geen controle! Hier hebben we heerlijk rondgelopen en gegeten bij het hard rock café. Daarna weer terug naar Turku.

Op zaterdag besloten we om met een hele groep te gaan schaatsen. Dit was echt heel erg leuk. Ook zaten er mensen tussen die nog nooit geschaatst hadden, dus dat was ook leuk om het hun te leren en hun te zien schaatsen (of poging tot).
Na het schaatsen hebben we spontaan besloten om met z'n alle te gaan eten. Aangezien Vincent in ons huis was, een ware kok, hebben we een heerlijk dinner en dessert gehad. Ik denk dat weinig mensen nog maar zo luxe gegeten hebben de afgelopen maanden. We hadden aardappeltjes in knoflookolie en paprika uit de oven, Kip gevuld met champignons, knoflook en ui en omhult met spek. En als toetje hadden we geflambeerde ananas met softijs. Dit was echt heel erg lekker! Jaja, zelfs Sofie vond het lekker! :)
In de avond wilde we naar een Latin party gaan, omdat hier een aantal Spaanse mensen naartoe gingen. (onder Spaanse mensen vallen de mensen die Spaans praten haha). Dus om 00.00 besloten we om naar het centrum te gaan. Ons was verteld dat de club: 'Sol' heette. Dus wij opzoek naar deze club, maar die was niet te vinden. Uiteindelijk bleek de club: 'Monk' te heten. Na deze gevonden te hebben, bleek dat de Latin party al over was. Dus terug naar een andere club, maar aangezien het nog maar 1,5 uur was hadden er een aantal niet meer zoveel zin om daarvoor €10,00 te betalen (intree en om je jas op te hangen). Dus na een ongewilde sightseeing van 2 uur hebben we besloten om maar weer terug te gaan naar Retrodorm.

Zondag hadden we beloofd om wentelteefjes te bakken voor iedereen als ontbijt. Dus...Vincent weer de keuken in om wentelteefjes te maken. Ik denk dat we afgelopen weekend de benodigde vitamen, calorieeën en voedingsstoffen weer binnen hebben gekregen.

Maandag hebben we rustig aan gedaan. Een klein beetje gewerkt aan het afstuderen en boodschappen gedaan. In de avond hebben we Vincent weer weg gebracht naar het vliegveld toe.

Vanaf deze week gaan we weer beginnen met stage. Hier zal in het volgende verslag meer over verteld worden.

• 27 Februari 2014 - 14:13

Vincent:

Weer een leuk verslag ik heb een hele leuke week gehad ik heb echt genoten van jullie en de mensen om je heen dankjewel

Xx

• 27 Februari 2014 - 17:05

Ingrid:

Leuk om te lezen en grappig Sofie dat wij ook een paar dagen bij je ouders en zussen ( in lapland) doorgebracht hebben. Gezellige boel daar met schaatsen en eten ( boffen dat vincent voor jullie kookte

• 27 Februari 2014 - 17:10

Joyce:

Leuk verslag maar eileen : mis ik nu het stukje dat papa en mama bij jou waren ? Wel leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben!
    Succes met school en veel plezier xx

• 27 Februari 2014 - 18:59

Opa En Oma:

Wij missen wel een stukje van je verslag dat je ouders er waren. Heel fijn dat jullie het zo leuk hebben en ook genieten.Gezellig verslag xx

• 27 Februari 2014 - 22:04

Sofie:

Het stukje van Eileen haar ouders staat in het vorige verslag ;)

• 27 Februari 2014 - 23:47

Annelies En Piet:

Wat een leuk verslag ,het lijkt me erg spannend die verschillende talen te spreken .
    Is het schaatsen ook goed gegaan ,Sofie ?
    Zo te lezen hebben jullie het er erg naar je zin ,op naar het volgende verslag .

Liefs Annelies