Time is going so fast - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu Time is going so fast - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu

Time is going so fast

Door: Eileen en Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie en Eileen

11 Februari 2014 | Finland, Turku

Zoals in het vorige verslag al vermeld werd, was onze (vorige week) dinsdag een erge drukke dag. Als eerst hadden moesten we weer stage lopen, op weer een nieuwe afdeling. Sofie ging stage lopen op de Emergency Care CT en Eileen die ging stage lopen in het Surgical Hospital op de MRI.

Hieronder weer een korte beschrijving van de week:

Sofie: Deze week was het de beurt aan mij om op de CT te werken, op de Eerste Hulp. De week hiervoor was het heel erg rustig geweest, toen Eileen en Michelle hier stage liepen. Zij hadden toen 2 dagen dat ze al om kwart over 2 weg mochten. Dus ik had me voorbereid op een rustige week. De eerste dagen begonnen erg rustig, tot 11 uur had ik vaak maar 1 patiënt. Maar na de lunch, om 11 uur, werd het ineens heel erg druk. De ochtenden heb ik dus goed aan school kunnen besteden en het een en ander kunnen doen. Maar de middagen waren gewoon heel druk, met ontzettend veel patiënten. De donderdag was tot 2 uur in de middag heel rustig en daarna werd het ineens heel druk.
Ook de vrijdag was weer heel druk. Dus ik heb deze week, behalve de ochtenden, niet veel stil gezeten.
Ik vond deze week op CT erg leuk en leerzaam. Er kwamen ontzettend veel patiënten binnen waarbij een scan gemaakt moest worden van de schedel. Dus vanaf dag 1 ben ik begonnen met instellen van de CT en het maken van de scan. Het is echt ontzettend leuk dat ze je heel veel laten doen, want ik betwijfel of het met de stagiaires van uit Finland ook zo gaat (die hebben 5 weken stage, maar volgens mij staan die er vaak maar een beetje bij..)
Ik heb het hier echt ontzettend naar mijn zin gehad en veel verschillende scans gezien. Ik heb hier ook veel kunnen doen, dat maakt het ook al heel erg leuk.

Eileen: Ik mocht deze week naar het Surgical Hospital. Dit is voor ons het dichtstbijzijnde ziekenhuis en dit kon ik dan ook in 10 minuutjes lopen. Dit was al erg fijn, want hierdoor kon ik iets langer slapen, wat hier erg veel scheelt. Ik mocht meelopen met de MRI deze week. Ik vind in Nederland de MRI heel erg interessant dus ik had er ook hier van te voren al heel erg veel zin in. De collega's die ik hier had, waren erg gezellig en deden ook hun best om dingen uit te leggen en om goed Engels te spreken. Ik heb veel geleerd over de Finse manier van werken en hoe het patiëntencontact hier is. Ik heb erg veel kunnen doen en heb ook zelf de lumbale wervelkolom mogen scannen (en inplannen). Verder heb ik ook zelf in de MRI scan gelegen om te kijken hoe het voor de patiënt is. Ik snap nu beter het gevoel van claustrofobische patiënten, de opening is inderdaad vrij small. Verder is het verwarrend dat er verschillende piepjes zijn en dat de tafel verschuift tussendoor, als de patiënt hier niks van weet. Ik zal daar vanaf nu meer over nadenken en van te voren aan de patiënt aangeven dat deze mogelijkheid er is. Ik heb ook hier weer wat meer van de Finse taal geleerd en ook de Finse cultuur kwam weer aan bod. Dit vond ik duidelijk de leukste stageplek tot nu toe! Ook omdat ik hier de hele week met dezelfde mensen heb gewerkt misschien, waardoor je ze iets beter leert kennen.

Na onze dinsdag stage, hadden we een verplichte lecture (toespraak) die we bij moesten wonen voor onze course 'Get Finternational'. Wij hadden geregeld dat we eerder weg mochten en toch onze stempel zouden krijgen, zodat we op tijd zouden zijn bij de icehockey match.
Dus na de lecture snel door naar de icehockey match. Wat was dit een ervaring! Het spel werd best wel hard gespeeld, hard beuken tegen de muur, hockeysticks die werden gebruikt als bescherming. Maar het was echt ontzettend gaaf om een match, van TPS (Dé club van Turku) mee te maken! :D En....ze hadden ook nog een gewonnen!

Woensdag na het werk hadden we weer Finse les. Nog steeds zijn deze lessen heel chaotisch en weet die docent zelf ook niet echt heel goed waar het allemaal over gaat en wat ze nou eigenlijk wil.
Na de Finse les was het om 8 uur in de avond inschrijven voor de Lapland trip. Dus....wij zaten al eerder klaar natuurlijk om ons in te schrijven. Deze Lapland trip die wordt georganiseerd vanuit onze school (TUAS - Turku University of Applied Science). En er mogen maar 52 studenten mee in totaal.
Maar....om 10 uur 's avonds kregen we een bericht dat we mee mogen! :D
Echt iets om naar uit te kijken, dus week 11 zullen wij in Lapland zitten! (8-15 maart)

Donderdag hebben we gewerkt aan de assignments/presentatie/demonstratie die we op school moeten geven.

Vrijdagavond hebben we weer een avondje muziek gemaakt met z'n alle. Heerlijk, gitaar, viool en wat zelf bedachte drum instrumenten erbij, en zingen maar! :D

Zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen. Tenminste Sofie haar wekker ging om 10 uur om aan het afstuderen te werken. Eileen die kwam rond half 12 uit bed. In de middag hebben we Finse kaneelkoeken gemaakt. En rond het avondeten kwamen de ouders van Eileen aan in Turku.
Eileen haar ouders zijn 2 dagen langs geweest. Eileen had ze zaterdag opgehaald vanaf het vliegveldi, waarna we de koffers in de hotelkamer hebben gedropt. Daarna zijn ze gezellig uit eten geweest bij “Rosso”, een heerlijk Italiaans restaurant in het centrum van Turku. Op Zondag hebben ze uitgeslapen en heb ik een rondleiding gegeven in mijn ‘dormroom’. Daarna zijn ze naar Ruissalo geweest, waar het helaas niet meer zo mooi was als dat ze had gehoopt. Dit kwam omdat er geen ijs en geen sneeuw meer was. Hiervoor in de plaats was modder en regen gekomen. Wel hebben we een klein stukje gewandeld in dit mooie natuurgebied en hebben we lekkere warme chocolademelk op in het spa-hotel. 's Avonds hebben ze als afsluiting gegeten bij een grill restaurant, waar ze ook heerlijke vega-gerechten hadden! Hier hebben we ook weer super lekker gegeten en een gezellige avond gehad.

Zondagavond was het weer tijd voor een pokeravond. De Finse vriend van Davit kwam naar Retrodorm toe om poker te leren/spelen. En..Sofie was de winnaar van dit spel! :D

Deze week hebben we geen stage, maar een week school. Een week met veel presentaties, demonstraties en allerlei andere dingen.

Maandag hadden we eerst een les om 9 uur in de ochtend, over patient transfers. Dus hoe verplaats je de patiënt vanuit een rolstoel/bed naar de onderzoekstafel. Dit was wel interessant, maar als je vergelijkt met de praktijk gebruik je de aanwezige hulpmiddelen bijna nooit.
Om 5 uur moesten we weer op een andere locatie zijn, om naar de HAM te gaan (Hang Around Mondays). Dit moeten moeten we doen, om weer een stempel te krijgen voor 'Get Finternational'. De thema van deze avond was 'Speed Friending/Speed Dating'. Je had ongeveer 3 à 4 minuten een gesprekje met iemand en daarna moest je weer doorschuiven. Wat blijkt...niet echt iets voor ons haha. Het is leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, maar niet op zo'n geforceerde manier. Maar we hebben onze stempel binnen, dus dan is het goed!

Dinsdag, vandaag, hadden we een demonstratie en een presentatie op school. De ochtend begon al goed, Eileen en ik hadden ons allebei verslapen. Dus binnen 5 minuten waren we aangekleed en opweg, met de fiets, naar school toe. Wij moesten een radiologie-onderzoek naspelen met als communicatie style 'Controlling Parent'. Dit werd gevolgd door een presentatie over dit onderwerp.
Vanmiddag moeten we weer naar een verplichte lecture toe 'Get your message across correctly'. Nadat we dit gedaan hebben moeten we nog de presentatie in elkaar zetten die we woensdag op school moeten houden.

  • 24 Februari 2014 - 21:25

    Mathilde:

    Heey Soof! Ik las je stukje en warempel zie ik daar een stukje ergotherapie voorbij komen! (patiënt transfers) Wel de hulpmiddelen gebruiken hè, anders kost het je rug ;-) hihi.
    Goed om te lezen dat het allemaal leuk is! Fijn! Veel succes met je thesis! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Turku

Sofie en Eileen

studeren en genieten!

Actief sinds 06 Okt. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 7223

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 06 April 2014

Buitenlandstage Finland

Landen bezocht: