Love the nature! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu Love the nature! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sofie en Eileen - WaarBenJij.nu

Love the nature!

Door: eileen en sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie en Eileen

27 Januari 2014 | Finland, Turku

Aangezien we vrijdagavond laat thuis waren van the Full Moon Party, hebben we zaterdagochtend lekker uitgeslapen. In de avond zijn we vervolgens met een groepje gaan bowlen. Sofie was eerste en Eileen was tweede.

Zondag hebben we weer een klein beetje uitgeslapen. Om half 1 hadden we afgesproken om naar Ruissalo te gaan, een mooi wandelgebied in de buurt van Turku. Het was ongeveer 20 minuutjes vanaf Kauppatori (het centrum) naar het gebied toe. De bussen rijden hier, ondanks de sneeuw en gladheid, best hard. Aangekomen bij het gebied zagen we dat het meer helemaal bevroren was. Wauw, wat was dit ontzettend mooi. Het zonnetje scheen goed, wat veel scheelde qua temperatuur. Ook hebben we hier heel mooi foto's kunnen maken. :)

Maandag hadden we een vrije dag. We hebben deze dag een klein beetje aan school gewerkt. We moesten een aantal assignments (opdrachten) maken voor school, voornamelijk presentaties en simulaties en EBR (Evidence-Based Radiography). Deze maandag hebben we de eerste opdracht verdeeld en al een klein beetje onderzoek gedaan.

In de tussentijd is ook ons onderwerp voor het afstuderen bekend, hier hebben we maandag nog het een en ander voor moeten regelen en mailen. Omdat er in de opzet niet duidelijk is of deze voor 4 of 2 personenen is. Ook kreeg Eileen ineens te horen dat je alles gehaald moet hebben voordat je mag beginnen met afstuderen. Aangezien ze nog 1 herkansing heeft, zou dit dus niet mogelijk zijn, terwijl dit voordat we naar Finland vertrokken allemaal goed geregeld was...dachten we. Dus opnieuw een brief naar de examencommissie, zodat ook Eileen in februari kan starten met het afstuderen.

De onderzoeksvraag die wij zullen moeten gaan beantwoorden is:
Wat is de huidige stand van zaken van echografisch en het sonoelastisch onderzoek bij het diagnosticeren van aspecifieke lage rugklachten en wat zijn de intra- en inter beoordelaars betrouwbaarheid behorende bij het, volgens de literatuur, beste protocol.

Dinsdag zijn wij weer begonnen aan een nieuwe week stage. Eileen begon op de radiotherapie en Sofie op de eerste hulp op de röntgenafdeling (Emergency Ward). Hieronder zullen we allebei een klein stukje typen over hoe de week is gegaan etc. Dinsdagavond hebben we de trip naar Tallinn en Helsinki geboekt, waar we aankomend weekend naartoe zullen gaan! :)

Sofie: Deze week stond ik op de eerste hulp afdeling op de röntgen. Hier hebben ze een aparte groep medewerkers die de werkzaamheden op de eerste hulp doen, best apart...want soms heb je zo weinig patiënten op een dag. Maar de eerste dag begon goed, met een aantal patiënten. De eerste patiënt was voor foto's van de schouder, deze heeft mijn begeleider gedaan, omdat ze hier de schouderfoto's op een andere manier instellen dan in Nederland. De volgende patiënten waren voor mij, tenminste de patiënten die Engels spraken. Ik heb hier verschillende dingen gedaan zoals een pols, knie, bovenbeen, elleboog en foto's van hart&longen (Thorax). Voor degene bij wie dit niet bekend is, bij een foto van de thorax vragen we altijd aan de patiënt om diep in te ademen, de adem vast te houden en vervolgens weer door te ademen. Ik was best trots op mezelf, de patiënt ingesteld in het Engels en vervolgens het ademcommando in het Fins gegeven. Mijn collega's zeiden dat het goed\Fins klonk. Ondertussen is dat ademcommando al wel een beetje bekend. Ook hebben we nog een kleine reanimatiecursus gehad.Woensdag was een heel rustige dag. Wel was er nog een trauma patient binnen gekomen, die vanaf haar heupen tot aan boven verbrand was en niet zo'n klein beetje ook. Waar ik wel van stond te kijken is dat ze op de trauma kamer de angio onderzoeken uitvoeren, zonder röntgen of echobegeleiding. Later op de middag hebben we nog verplaatsingstechnieken geoefend, op een ergonomisch verantwoorde manier. Donderdag was weer een heel rustig dagje. Het is heel fijn dat de röntgen en de CT naast elkaar zitten, want als er een patiënt is op de CT kan ik daar gewoon mee kijken en andersom ook.

Het ademcommando in het Fins:
Hengittäkää sisään (Diep inademen)
Hengittämäattä of pidättäkää hengitystänne (Adem vasthouden)
Saatte Hengittää (U kunt weer doorademen)

Eileen: Mijn stageweek was op de radiotherapie afdeling, waar ik volgens Sofie moest vragen naar Harry. ik heb dinsdag op 2 verschillende toestellen gestaan, waarbij ik vooral het instellen van de patiënt heb gedaan. Woensdag heb ik een dagje meegelopen op de CT en de simulator, wat nodig is om een bestralingsplan te maken. Hierbij worden ook tatoeage-puntjes gezet om de patiént elke bestraling in de zelfde positie op de bestralingstafel te kunnen positioneren. Ook ik heb bij een aantal patiënten tatoeage-puntjes mogen zetten, wat ik erg spannend vond om te doen! Donderdag heb ik mee geopend en ben ik de toestellen mee gaan opwarmen. Ik moest om 7.00 uur al op stage zijn. ( dit om een uur in te halen om op vrijdag eerder weg te mogen) de rest van de dag heb ik op de planning gezeten, waarbij ik veel gekeken heb en later op de middag ook zelf ben gaan plannen. Op vrijdag, de laatste dag van deze stage alweer, heb ik weer op 2 verschillende toestellen gestaan tot 1 uur.

Deze vrijdag hoefden we maar een half dagje te werken, omdat we vrij hadden gevraagd. Op het werk zijn ze zo aardig, dat we al om 1 uur weg mogen, om vervolgens meteen door te reizen naar Tallinn, waar we zaterdagochtend aan kwamen.

Vrijdagmiddag hebben we de trein gepakt naar Helsinki, om daar de nachtboot te pakken richting Tallinn. We dachten dat we de nacht op de zee zouden doorbrengen, aangezien de trip naar Tallinn maar 2 uur in beslag neemt. Maar dit bleek niet waar, we kwamen om half 11 aan in de haven van Tallinn en hebben hier aangemeerd. Sofie besloot om alvast haar bed in te duiken en te gaan slapen. Reinhard ging wat filmen op de boot en Eileen en Davit gingen ook even rondlopen op de boot. Toen Reinhard terug kwam, had hij te horen gekregen dat we tot half 2 van de boot af konden om de stad te bezichtingen. Sofie is vervolgens mee gegaan, aangezien ze toch nog niet sliep. Het enige probleem toen ze terugkwamen, was dat de deur niet meer open ging, om de boot in te komen. Dus uiteindelijk via de politie zijn we toch nog binnen gekomen. (later bleek dat we de bel hadden moeten gebruiken naast de deur) De volgende morgen hoorde we om half 9 de radio, waarin gezegd werd dat ze begonnen met de kamers schoonmaken. We hadden niet echt verwacht dat we zo lang konden slapen.
Toen we bij ons hotel aankwamen, bleek dat we al meteen onze kamers in konden, i.p.v. 3 uur in de middag. Dit was heel fijn, zo konden we al onze spullen hier al neerzetten. De rest van de dag hebben we het oude centrum van Tallinn bekeken, wat echt ontzettend mooi is! We hadden een keuken tot onze beschikking is het hostel, dus konden we 's avonds een lekkere pasta koken. De rest van de avond hebben we getafelvoetbald en zijn we naar de bioscoop geweest.
De volgende morgen ging de wekker al weer vroeg, aangezien onze boot om half 8 zou vertrekken vanuit de haven. (en je minimaal 30minuten van te voren ingecheckt moet zijn). Deze overvaart ging iets sneller, 2 uurtjes en we waren weer terug in Helsinki. Hier hebben we als eerst het eiland Suomenlinna bezichtigd. Dit is echt een ontzettend mooi eiland, maar wat was het hier koud! Het was maar -8, maar het voelde echt een heel stuk kouder aan door de wind. Na nog een aantal dingen bezichtigd te hebben, zoals een kerk en Fazer, zijn we naar de McDonalds en een café gegaan, om hier ons tijd uit te zitten, omdat onze trein pas om 11uur in de avond vertrok (tja...we zijn studenten en dat was de goedkoopste). Nadat we om 1 uur in Turku aankomen, hebben we maar besloten om de taxi terug te pakken, i.p.v. 40 minuten terug te lopen. Het was een heel gezellig, lachwekkend en supertof weekend.

Gelukkig waren we maandag vrij, zodat we een beetje bij konden slapen. Eileen heeft eindelijk haar koffer ontvangen!! Ook heeft ze haar pakket opgehaald, waar de oplader in zat voor haar laptop, waardoor ze er nu dus twee heeft.

Dinsdag gaan we weer beginnen met onze nieuwe week stageweek, op weer een andere locatie.

• 27 Januari 2014 - 21:50

Ingrid:

Weer heerlijk om te lezen! Wat fijn Eileen dat je nu eindelijk echt je koffer terug hebt! Over twee weken komen we live kijken hoe je daar zit

• 27 Januari 2014 - 23:09

Gezina:

Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen en beleven en jullie beschrijven het erg leuk!! Veel plezier !!xx

• 28 Januari 2014 - 12:24

Annelies En Piet:

Wat spannend in het Fins praten ,en ook jullie stage leuk om te lezen .
    Wij genieten hier van ,ook jullie weekend was zeer geslaagd ,
    Hebben jullie al specifieke Finse gerechten geproefd ? Of gedronken ?
    Liefs van ons

• 30 Januari 2014 - 16:14

Opa Harry En Oma Gia:

Hallo meiden,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen en ook fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.Helemaal fijn dat je je koffer terug hebt Eileen We kijken naar jullie volgend verhaal uit. Heel veel plezier.Liefs van opa en oma